mandag 15. november 2010

Patrimoine vivant

Dette innlegget er noen uker gammelt, men jeg tenkte jeg skulle poste det siden dere maser sånn. 

Nå har jeg sluttet å telle hvor mange uker jeg har vært her, i stedet teller jeg antall dager til høstferien aka PARIS! Det er for øyeblikket tolv! Jeg gleder meg så utrolig. Vi fikk programmet forrige uke, det var helt uvirkelig.

Forrige helg var jeg i nabodepartementet til Calvados, Le Manche. Det er der vertsforeldrene mine kommet fra, så vi besøkte masse hyggelig familie og spiste lunsj i mange timer. I tillegg så vi masse fantastisk natur. Vertsmoren min synes at Le Manche er enda penere enn Calvados, og det syntes nesten jeg òg da jeg var der. Vi hadde egentlig tenkt å gå litt tur, men det regnet, så vi nøyde oss med å kjøre rundt.







Jeg møtte noen geiter, yndlingsdyret mitt!





Skoleuka har vært preget av noen prøver, først en matteprøve på tirsdag som kunne gått bra om vi hadde fått lenger tid… Blir nok en stor forskjell på DM- og DSkarakterene mine for å si det sånn. Forrige torsdag hadde vi en fysikk-kjemiprøve, den tror jeg gikk bedre enn jeg var redd for (den går nok uansett bedre enn den uforberedte lekseprøven…). Så hadde vi en miniprøve i SVT på torsdag for å lade opp til kjempeprøven neste uke. Gleder meg…
Denne uka har det også vært byens store stolthet, Prix Bayeux-Calvados des Correspondants de Guerre. Det er en prisutdeling for krigsjournalister, som selvfølgelig er involvert med skolen. Vi så på ti reportasjer og fikk stemme på den vi likte best, i tillegg til å snakke med noen journalister.
Det er egentlig mye som handler om krig og død i Bayeux. Bayeuxteppet handler jo egentlig om et svært slag, så er det krigen, D-dagen og de gigantiske krigskirkegårdene. I tillegg har hagen til minne om døde journalister blitt plassert i den knøttlille byen, og så er det jo hele Prix Bayeux. Rart man ikke blir deprimert av å bo her egentlig. 


 Denne helgen skulle vertsforeldrene mine på bryllup i Paris, så på lørdag sov jeg på Slottet hos Maren, Elisabeth og Victoria. Victoria var ikke der, men det var til gjengjeld Isa mesteparten av tiden. Det var kjempekoselig! Vi brukte blant annet tiden på å utforske etymologien bak ordet agurk…
Været er fortsatt koselig, det kom en liten varmebølge i helgen med over 20 grader og da koste jeg meg med å se på yr at det var 8 grader i Oslo J Det kuer i alle fall hjemlengselen litt!

Savner alle dere der hjemme! Bisous Kaja :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar