onsdag 6. oktober 2010

Man skal promenere seg til fots

Hei igjen alle sammen! Jeg aner ikke når jeg får postet dette innlegget, men jeg skriver det i alle fall søndag 26/6, så jeg tenkte jeg skulle oppsummere uka litt.

Den har gått for det meste fint, på torsdag var det nok en streik (Jippi!). Dermed hadde vi fri fra 10 eller noe til halv tre, og i tillegg streiket de i kantina, så det endte med at vi dro ut og spiste lunsj på restaurant sammen med noen av jentene i première. Så spaserte vi nedover hovedgata til vi fant en isbar der vi kjøpte oss is til dessert. Så var det tilbake på skolen igjen for å fremføre et SVT-prosjekt vi hadde jobbet med dagen før, der vi skulle observere et miljø. Vi hadde valgt oss byelva l’Aure, og vi hadde tatt bilder av forskjellige arter og funnet franske og latinske navn (vi brukte halve dagen på å forsøke å fange en vannløper, uten hell). Fremføringen gikk egentlig ganske greit, læreren sa vi kunne si litt på engelsk hvis det var vanskelig og ble en smule imponert over at vi sa alt på fransk. Vi fikk hele klassen til å le da vi ikke klarte å uttale coccinelle(marihøne) riktig, men ellers gikk det fint. Så hadde vi den siste timen fri, og siden internatet uansett var stengt tuslet vi nedover hovedgata for å shoppe sko. Da bestemte Normandieværet seg for å slå til med en skikkelig regnskur, så vi rømte inn på Europa (de norskes stamsted) og bestilte en chocolat viennois, altså kakao med en gigantisk klatt krem på.
Mobilbilde, men jeg måtte bare friste dere litt :)
På mandag hadde vi klassetur, det skal jeg skrive et eget innlegg om senere, i mellomtiden kan dere kose dere med det jeg skrev på kullbloggen. En eller annen dag var vi forresten på en Victor Hugo-karikatur-utstilling med klassen. Ellers har skoleuka passert uten de store begivenhetene, vi sosialiserer stadig og lærer masse fransk.

Helgen har også vært ganske rolig, det er deilig å få slappet av! På lørdag gjorde jeg ikke noe annet enn å tusle rundt i byen med og uten vertsen. Søndag morgen var jeg og så på et løp som het Labyrinthe de Bayeux og fant sted i en maisåker (og da mener jeg i åkeren). På ettermiddagen gikk vi oss en tur (herav tittelen, et eksempel på rare setninger man får når man oversetter direkte til norsk). Vi gikk langs elva helt til vi kom ut av byen, så gikk vi et stykke til og besøkte noen venner av vertsen. Neste helg skal jeg til et sted langt unna for å besøke masse familie av vertsfamilien. Jeg gleder meg!
Maisåkeren de løp i.


Fine byen jeg bor i!

Her vasket de visst klær i gamle dager



Jeg har det fortsatt bra, jeg elsker Bayeux og Normandie, men jeg savner også Oslo og Norge og alle dere der hjemme litegrann. Håper alle har det fint!
♥Kaja

1 kommentar:

  1. Turer på landet i Frankrike er virkelig noe annet i Norge. Det er sykt flatt her! I dag var jeg på en totimers sykkeltur langs Loire elven. Jeg begynner vikrelig å like meg her nå =D
    Svar på kommentaren din: jepp, vi har alle skole etter lunsj på onsdager (har ikke dere det?! ) Det er fordi vi ikke går på skole på lørdager eller noe sånt :P men vi overlever.. ;)

    SvarSlett