mandag 22. november 2010

Je parlais des fleurs, des arbres

Enda et gammelt innlegg cause that's how I roll

Jeg er i ferd med å skrive masse om Paris, i mellomtiden tenkte jeg at jeg kunne komme med en liten stemningsrapport. Livet i Bx er i gang igjen etter ferien, og det meste er som før. Skolen har satt på varmeovnene, noe vi hadde gledet oss til i ukevis, men det viste seg å være til ingen nytte etter som de er så svake at du må sitte inntil dem for å kjenne noe varme. Heldigvis er det (for det meste) varmt og godt ute, i alle fall i forhold til Norge ☺
Det at skolen er tilbake betyr jo også at vi har masse lekser. På grunn av blocusen før ferien rakk ikke lærerne å gi oss noen lekser, men det betyr bare ekstra mye arbeid nå. På fredag fikk vi for eksempel en gigantisk LITSO-oppgave som skal leveres innen to uker om ”Histoire de la Presse” altså pressens historie, eller underforstått pressens historie i Frankrike, fant vi etter hvert ut. Vi fikk noen bøker å lese i (det var jo ikke snakk om internett), og jeg fant en bok som passende nok het ”L’histoire de la presse”, som læreren etterpå sa var ”Le meilleur”. Jeg fikk dessverre ikke ta med meg Le meilleur hjem, så jeg måte nøye meg med noen photocopies.
En gledelig forandring har skjedd: Etter som familien min har tatt tre bilder på to måneder og jeg har tatt noen hundre, fant vi ut at det var mest rettferdig at jeg skal ha speilrefleksen fram til jul. Så nå blir det endelig ordentlige bilder!
En av de koselige tingene med å bo utenlands er å få pakker og brev i posten. Jeg har fått et brev med litt attåt av Cathrine:

 Og så har jeg fått lusekofte, slik at jeg kan se enda mer norsk ut!
Elgknapper ftw!
 Lusekofte er for øvrig mote i Bayeux både blant nordmenn og franskmenn, det sier vel sitt om hvor norgesgærne de er her…


Det andre bildet jeg har hos vertsen, det ble tatt da vi akkurat hadde kommet til Bayeux. En dag med reising tar tydeligvis på blondheten.





Nå koser jeg meg hos vertsen med Ingvilds bøker, filmer dubbet på fransk og en haug med lekser (inkludert diktpugging som vanlig). I dag skal jeg på teater og på middag hos noen venner, og i morgen blir det promenade langs havet med de andre vertsfamiliene og noen lærere.

1 kommentar:

  1. Heh, misunner deg ikke akkurat for alle de leksene... (H)

    SvarSlett